List mazalny – co to za dokument i jak go uzyskać?
Skip to content
Home » Bank Wiedzy » Kredyty hipoteczne » List mazalny – co to za dokument? Jak uzyskać list mazalny po spłacie kredytu hipotecznego?

List mazalny – co to za dokument? Jak uzyskać list mazalny po spłacie kredytu hipotecznego?

Redakcja NOTUS

Redakcja NOTUS

5 min czytania
Opublikowane: 4 listopada 2024
Featured post thumbnail

Spłata kredytu hipotecznego nie powoduje automatycznego wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej. Do tego potrzebujesz zgody banku, który musi potwierdzić, że zobowiązanie zostało w całości uregulowane. Dokumentem, który to poświadcza, jest list mazalny. Co musisz zrobić, żeby go uzyskać? 

Czym jest list mazalny i kto go wystawia?

Bank nie wykreśli za Ciebie hipoteki w księdze wieczystej nieruchomości. Aby wpis o obciążeniu z niej zniknął, musisz dostarczyć do sądu wniosek o wykreślenie hipoteki wraz z listem mazalnym. Ten dokument jest pisemnym oświadczeniem banku, z którego wynika, że Twoje zobowiązanie zostało w całości spłacone, a instytucja wyraża zgodę na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Nie tylko bank może wystawić list mazalny, ale również, np. ZUS czy Urząd Skarbowy.

Bez wykreślenia hipoteki na podstawie listu mazalnego sprzedaż nieruchomości może być utrudniona. Podstawą prawną wydania tego dokumentu są:

  • ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece;
  • ustawa z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami.

Jakie dane zawiera lista mazalny?

List mazalny to prosty dokument, który zawiera dosłownie kilka ważnych informacji. Muszą się w nim znaleźć:

  • określenie nieruchomości, której dotyczy dokument;
  • numer umowy kredytowej – spłaconego zobowiązania;
  • numer księgi wieczystej nieruchomości;
  • dane odbiorcy listu mazalnego;
  • wskazanie rodzaju hipoteki;
  • potwierdzenie wygaśnięcia zobowiązania;
  • zgoda banku na usunięcie wpisu o hipotece z księgi wieczystej.

Dokument musi być podpisany przez osobę upoważnioną do jego wystawienia. 

Co musisz zrobić, aby uzyskać kwit mazalny? Wniosek o wydanie listu mazalnego

Jak już wiesz, list mazalny, inaczej kwit mazalny, jest dokumentem, który musisz przedłożyć w celu wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości. Bank nie zawsze wystawia go automatycznie. Często jednak po spłacie kredytu hipotecznego dokument jest wysyłany do kredytobiorcy.

Jeżeli w Twoim przypadku było inaczej, złóż wniosek o kwit mazalny i umieść w nim wspomniane dane. Możliwe, że bank pobierze prowizję, ale będzie to niewielka kwota. Sprawdź to w tabeli opłat i prowizji w danej instytucji. Przeważnie wniosek o wydanie kwitu zostanie rozpatrzony w kilka tygodni – w takim czasie otrzymasz dokument. Wtedy masz już wszystko, co musisz złożyć do sądu. 

Kiedy bank nie wyda listu mazalnego?

Najprawdopodobniej uzyskasz ten dokument bez problemów. Komplikacje mogą pojawić się w momencie, gdy bank ustali, że zobowiązanie nie zostało spłacone w całości. W takim przypadku musisz wyjaśnić sprawę – być może to wynik błędu, a może rzeczywiście zdarzyło Ci się wpłacić zbyt małą kwotę raty. Bywa, że kredytobiorcy zapominają o kilkudziesięciu groszach z płatności – w takim przypadku bank nie wyda listu mazalnego. Innymi powodami mogą być niespłacone odsetki czy nieuiszczenie opłat dodatkowych.

Jeśli bank nie istnieje lub został przejęty, wniosek o list mazalny należy skierować do Banku Gospodarstwa Krajowego.

W jakiej formie wystawiany jest list mazalny?

Przepisy nie precyzują tej kwestii. Nie jest wymagana forma aktu notarialnego. Wystarczy forma pisemna ze zwykłym podpisem. W przypadku listu mazalnego nie funkcjonuje forma elektroniczna dokumentu podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. 

Czy list mazalny można zastąpić innym dokumentem?

Nie w każdym przypadku wystawienie listu mazalnego musi być konieczne do usunięcia wpisu o hipotece. Sądy biorą pod uwagę, że zdarzają się problemy z uzyskaniem tego dokumentu od wierzycieli. Możliwe, że w takim przypadku wystarczy orzeczenie sądu, które potwierdza, że zobowiązanie hipoteczne wygasło. Może to być:

  • wyrok sądu unieważniający umowę kredytu;
  • postanowienie o pozbawieniu orzeczenia klauzuli wykonalności.

Natomiast złożenie do sądu potwierdzenia wpłaty rat czy wyciągu z rachunku nie jest wystarczającym udokumentowaniem. Mogą one być dowodem w ewentualnym postępowaniu sądowym, ale na pewno na tej podstawie sąd nie podejmie decyzji o wykreśleniu hipoteki z księgi wieczystej.

Co zrobić z listem mazalnym?

Po otrzymaniu listu mazalnego możesz złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki w sądzie rejonowym. Upewnij się, że dokument zawiera zgodę na usunięcie wpisu oraz że nie zawiera błędów. Nawet jeśli znajdują się w nim drobne nieścisłości, sąd może Cię wezwać do ich skorygowania. Bardzo prawdopodobne, że dowiesz się o tym po wielu miesiącach ze względu na duże obłożenie sądów sprawami, a w dodatku będziesz mieć mało czasu na korektę. Dlatego list mazalny należy dokładnie sprawdzić, łącznie z danymi znajdującymi się we wniosku. W przeciwnym wypadku ryzykujesz i możesz długo czekać na usunięcie wpisu z księgi wieczystej. 

Pamiętaj również, że wykreślenie hipoteki jest odpłatne. Koszt wynosi 100 zł, a do wniosku musisz załączyć dokument potwierdzający dokonanie opłaty. Zazwyczaj możesz tego dopełnić w kasie sądu lub wpłacić tę kwotę na jego rachunek bankowy. 

Ile się czeka na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości?

Po złożeniu wniosku do sądu o wykreślenie hipoteki wpis zniknie z księgi wieczystej w czasie od kilku dni do nawet ponad roku. Wszystko zależy od tego, do którego sądu rejonowego trafi dokument. W małych miejscowościach cały proces z reguły przebiega szybko. Natomiast w dużych miastach może to zająć od kilku miesięcy do nawet ponad roku. Informacje o średnim czasie oczekiwania możesz znaleźć na stronach sądów. Przykładowo, w Sosnowcu zajmuje to około 10 dni, ale już w Gdańsku – 140 dni. 

Które banki wydają automatycznie list mazalny?

Mimo braku takiego obowiązku wiele popularnych w Polsce banków wydaje list mazalny bez oczekiwania na wniosek. Po prostu po spłacie zobowiązania otrzymasz ten dokument na Twój adres. Tak to wygląda w przypadku m.in. Banku Millennium, PKO BP, mBanku, ING Banku Śląskiego, Pekao czy Santandera.

Podsumowując, list mazalny jest kluczowym dokumentem umożliwiającym wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po spłacie kredytu. Aby uzyskać ten dokument, skontaktuj się z bankiem i złóż odpowiedni wniosek.

Pozostałe

wpisy blogowe

Umorzenie kredytu po śmierci kredytobiorcy – jak wygląda spłata kredytu w takim przypadku?

W przypadku śmierci kredytobiorcy jego długi nie są automatycznie anulowane. Co więcej, obowiązek ich spłaty przechodzi na członków jego rodziny. Jeśli zadłużenie było duże, może istotnie obniżyć wartość spadku. Co zrobić w takich sytuacjach? Czy możliwe jest umorzenie kredytu po śmierci kredytobiorcy i jakie możliwości mają spadkobiercy? Dowiedz się więcej na ten temat! Co sięContinue reading „Umorzenie kredytu po śmierci kredytobiorcy – jak wygląda spłata kredytu w takim przypadku?”

21 listopada 2024 · 6 min czytania