Bezpieczne e-zakupy | Notus
Skip to content
Home » Bank Wiedzy » Porady » Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Redakcja NOTUS

Redakcja NOTUS

2 min czytania
Opublikowane: 17 listopada 2016
Featured post thumbnail

Wiedzieć gdzie i co kupować. Znać opinie innych. Odpowiednio zabezpieczać transakcje. Znać prawa e-klientów. To podstawowe zasady, których przestrzeganie pozwoli na dokonywanie bezpiecznych zakupów w sieci.

1. GDZIE KUPUJESZ?
Na stronie internetowej e-sklepu powinny być zamieszczone podstawowe informacje: nazwa firmy, adres siedziby, numery NIP i REGON. Wymaga tego ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wiarygodność firmy prowadzącej e-sprzedaż można potwierdzić na wiele sposobów: w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej, w KRS, w rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej prowadzonym przez GUS. Wiarygodność sklepu potwierdza również udostępniony na stronie regulamin. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić w nim na zasady składania i przyjmowania reklamacji oraz wymiany i zwrotu towarów, zasady i formy płatności, koszt i termin realizacji oraz prawo odstąpienia od umowy.

2. CO KUPUJESZ?
Oferty bez opisu, zawierające błędy, z wybiórczymi informacjami o produkcie – w przypadku każdej z tych sytuacji powinniśmy powstrzymać się od zakupów w e-sklepie. Alarmująca powinna być również cena produktu o ponad 50% niższa niż w sklepie stacjonarnym. Dlaczego? Bo ceny produktów w tym kanale dystrybucji są zwykle niższe od tych z tradycyjnego handlu, ale o 10 – 20%. Nadzwyczajnie niska cena może oznaczać, że produkt ma ukryte wady, nie jest oryginalny, albo że zamówienie w ogóle nie zostanie do nas wysłane.

3. JAK PŁACISZ?
W e-sklepach dominują e-płatności, co oprócz wygody i szybkości transakcji, wiąże się też z potencjalnym zagrożeniem phishingiem. To metoda cyberprzestępców na wyłudzanie poufnych danych (hasła, loginy, numery PIN) za pośrednictwem fałszywych serwisów internetowych. Przed phishingiem najlepiej zabezpieczy kupujących w sieci zasada ograniczonego zaufania: nie klikanie w linki do stron banków przesłane przez sklep w mailu potwierdzającym transakcję oraz nie podawanie jakichkolwiek haseł, tokenów czy numerów PIN w miejscach do tego nieprzeznaczonych (np. poza przekierowaniem na stronę banku).

4. CO MÓWIĄ INNI?
Ci, którzy kupują w sieci, kierują się zasadą ograniczonego zaufania – 80% e-zakupowiczów polega na opiniach umieszczonych na stronie sklepu i rekomendacjach innych kupujących. Informacji można szukać poza tym na forach internetowych oraz w bardziej pewnych źródłach, jak systemy ocen transakcji prowadzone przez największe porównywarki cen.

5. ZNASZ SWOJE PRAWA?
Jesteś e-klientem? Masz swoje prawa: prawo do pełnej informacji na temat sprzedawcy i kupowanego towaru, prawo do łatwego dostępu do regulaminu sklepu, prawo do złożenia reklamacji, prawo do wykorzystania kodów rabatowych przy zachowaniu prawa do reklamacji, prawo do kupowania towaru za cenę, która nie zawiera ukrytych opłat, i wreszcie najważniejsze prawo – do zwrotu towaru w ciągu co najmniej 14 dni bez podania przyczyny.

Pozostałe

wpisy blogowe

Czym jest karencja kredytu? Kiedy warto skorzystać z karencji spłaty kredytu?

Twoim głównym obowiązkiem jako kredytobiorcy jest płacenie rat zobowiązania zgodnie z harmonogramem. Banki przewidują w pewnych przypadkach możliwość rozpoczęcia spłaty dopiero po danym okresie, np. kilku miesiącach. Inną opcją jest przerwa w regulowaniu spłaty części rat. W takich przypadkach mowa o karencji kredytu. Sprawdź, na czym to polega i kiedy możesz z tego skorzystać. CzymContinue reading „Czym jest karencja kredytu? Kiedy warto skorzystać z karencji spłaty kredytu?”

18 lipca 2024 · 8 min czytania