Na czym polega leasing samochodu? Praktyczny poradnik

Potrzebujesz pojazdu do działalności gospodarczej, ale nie dysponujesz gotówką, która wystarczy na ten zakup? Możesz skorzystać nie tylko z oferty kredytu lub pożyczki, ale również leasingu. Ta forma finansowania cieszy się ogromną popularnością wśród przedsiębiorców, chociaż mogą z niej korzystać również osoby prywatne (w ramach tzw. leasingu konsumenckiego). Dowiedz się o niej więcej. Na czym polega leasing samochodu?
Spis treści
Na czym polega leasing samochodu?
W ramach tej formy finansowania leasingodawca nabywa dla Ciebie określony samochód i umożliwia Ci korzystanie z niego przez ustalony czas. Nie musisz dysponować dużą kwotą na samym początku – w zamian uiszczasz regularne wpłaty w formie rat leasingowych. Twój udział własny może wynosić nawet 0%, chociaż częściej będzie to 5 lub 10%.
W leasingu przedmiotem umowy jest rzecz – nie stajesz się jej właścicielem, ale będziesz z niej korzystać jak posiadacz. Leasingiem możesz sfinansować zakup nie tylko samochodu, ale również maszyn, urządzeń, pojazdów ciężarowych czy nawet nieruchomości. Jednak zdecydowanie największą popularnością cieszy się finansowanie aut.
Według Związku Polskiego Leasingu struktura finansowania w 2024 roku była następująca:
- pojazdy lekkie – 54,7%,
- maszyny i urządzenia – 23,7%,
- pojazdy ciężarowe – 17,1%,
- pozostałe ruchomości – 4%,
- nieruchomości – 0,5%.
Łącznie finansowanie wyniosło 110,5 mld zł. Jak wspominaliśmy, z leasingu korzystać mogą nie tylko firmy, ale również konsumenci. Jednak ich udział jest niewielki – stanowią tylko 1,3% wszystkich klientów. Pierwsze miejsce zajmują mikrofirmy (54.7%), drugie – małe, średnie i duże przedsiębiorstwa o obrotach powyżej 20 mln zł (25,2%), a trzecie – małe firmy o obrotach do 20 mln zł (18,4%).
Podstawowe rodzaje leasingu
Leasing finansowy i operacyjny to dwa główne rodzaje tego finansowania. Podstawowa różnica między nimi dotyczy kwestii podatkowych, a konkretnie odpisów amortyzacyjnych. W finansowym dokonuje ich leasingobiorca, a w operacyjnym – leasingodawca. Odpisy amortyzacyjne są elementem kosztów uzyskania przychodu, co oznacza, że pomniejszają Twoje dochody i wysokość płaconego podatku.
Który rodzaj leasingu wybrać? To zależy od tego, jakie masz aktualnie potrzeby rozliczania kosztów podatków, a także jak długo zamierzasz korzystać z przedmiotu leasingu. Jeśli ten okres ma być krótki, weź pod uwagę leasing operacyjny. Wtedy duża część wartości przedmiotu zostanie zaliczona do kosztów podatkowych w okresie trwania umowy leasingu. W finansowym możesz dokonywać odpisów w stałej wysokości, która wynika z przepisów – nie ma przy tym znaczenia, ile wyniosła faktyczna wysokość opłat leasingowych. W operacyjnym zmniejszysz natomiast podstawę opodatkowania o rzeczywiste raty leasingowe.
Leasing operacyjny czy finansowy – który wybrać?
Jeśli nie wiesz, który model będzie dla Ciebie optymalny, porozmawiaj z naszym Ekspertem Finansowym, który sprawdzi, ile wynosi średni koszt leasingu samochodu i pomoże podjąć decyzję. Duże znaczenie powinny mieć dla Ciebie korzyści podatkowe. Jak do tego podejść?
Chcesz wykazać wyższe koszty podatkowe w danym roku albo zaliczyć koszty związane z leasingiem w krótszym czasie? Postaw na leasing operacyjny. Jeśli jednak masz niskie dochody, a nawet ponosisz stratę, weź pod uwagę leasing finansowy. Dzięki temu możesz uwzględnić te koszty w kolejnych latach, w których być może już będziesz osiągać dochód.
Jednak leasing finansowy ma istotną wadę – musisz zapłacić cały podatek VAT z góry, w momencie wydania przedmiotu leasingu. Podlega on jednak rozliczeniu. To znaczy, że obniżysz podatek, który musisz zapłacić do urzędu skarbowego za dany miesiąc z tytułu VAT. Jeśli płacisz wysokie kwoty, to będzie dla Ciebie opłacalne. W leasingu operacyjnym VAT jest doliczany do kolejnych rat.
Aby Ci ułatwić wybór rodzaju leasingu samochodowego, zebraliśmy najważniejsze cechy leasingu finansowego i operacyjnego w tabeli.
Leasing operacyjny | Leasing finansowy | |
Kto odpowiada za amortyzację? | Leasingodawca | Leasingobiorca |
Na jaki okres zawierana jest umowa? | Więcej niż 40% okresu trwania amortyzacji danego przedmiotu | Powyżej roku |
Kiedy płaci się podatek VAT? | Jest doliczany do rat leasingowych | Płaci się go z góry, przy pierwszej racie |
Jakie wydatki zalicza się do kosztów uzyskania przychodu? | Raty netto i opłatę wstępną | Część odsetkową rat leasingowych i amortyzację |
Wykup | Zależy od stawki amortyzacji i okresu wykupu | Po zapłacie ostatniej raty przedmiot staje się własnością kupującego |
Co z samochodem w leasingu po zakończeniu umowy?
Leasing samochodu osobowego dobiega końca – co dalej z pojazdem? Znaczenie ma rodzaj finansowania. Jeśli był to leasing finansowy, auto po zapłacie ostatniej raty staje się Twoją własnością. Nie jest potrzebny wykup samochodu. Pojazd był Twoim środkiem trwałym od początku jego użytkowania. Możliwe jest co najwyżej naliczenie przez leasingodawcę symbolicznej opłaty za przeniesienie własności.
W przypadku leasingu operacyjnego koszt wykupu wynika z umowy. Często wynosi 1%, ale może być wyższy, najczęściej nie przekracza 45%.
Którą z dostępnych form finansowania zakupu pojazdu wybrać? Sprawdźmy to na konkretnych przykładach
Przykład 1
W naszym przykładzie przyjmiemy kilka założeń:
Przedmiot leasingu – samochód osobowy – segment C
Rok produkcji – 2024
Wartość pojazdu netto – 109 756,10 PLN
Wartość pojazdu brutto – 135 000,44 PLN
Okres finansowania – 4 lata
Opłata wstępna – 13 500 PLN brutto
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
Koszt początkowy | 12 237,80 zł | 12 237,80 zł | 13 500 zł |
Miesięczna opłata | 2 349,48 zł | 2 183,02 zł | 3 218,53 zł |
Wykup | brak | 36 713,41 zł | brak |
Łączny koszt poniesiony w okresie finansowania | 125 012,84 zł | 153 736,17 zł | 167 989,44 zł |
Zweryfikujmy ponowne, jakie korzyści podatkowe będzie miał przedsiębiorca po zaksięgowaniu kosztów.
O ile pomniejszy się podatek PIT dzięki księgowaniu poniższych kosztów w całym okresie finansowania
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
Wpłata własna 2 085,36 zł |
Wpłata własna 2 085,36 zł |
Prowizja 712,50 zł |
|
Czynsz miesięczny 19 092,35 zł |
Czynsz miesięczny 17 730,74 zł |
Odsetki 5 553,65 zł |
|
– | Wykup 6 256,10zł |
Amortyzacja 20 520 zł |
|
SUMA | 21 177,71 zł | 26 072,20 zł | 26 786,15 zł |
Ponownie oszacujmy realny koszt poniesiony przez klienta w okresie 4-letnim – odejmijmy od kosztów poniesionych w tym okresie korzyść podatkową, jaką każdy z nich przyniósł klientowi.
Ile naprawdę kosztowało mnie użytkowanie samochodu?
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
103 835,13 zł | 127 663,97 zł | 141 203,29 zł |
Ponownie najem wygenerował najniższe koszty, jednak było to tylko użytkowanie pojazdu, nie zostaliśmy jego właścicielami tak jak w przypadku leasingu operacyjnego – gdzie został on wykupiony po okresie leasingu czy pożyczce – gdzie od razu jesteśmy właścicielem naszej ciężarówki.
Czy na pewno uwzględniliśmy wszystko? W końcu klient jest VATowcem, a w kalkulacji najmu i leasingu koszty szacowane były w kwocie netto z uwzględnieniem odpisu VAT w wysokości 50%.
W przypadku pojazdów osobowych użytkowanych w systemie mieszanym VAT podlega 50% zwrotowi, kwota ta została zwrócona klientowi w pierwszym roku użytkowania samochodu – ją również powinniśmy uwzględniać, szacując realny koszt użytkowania samochodu.
Ile naprawdę kosztowało mnie użytkowanie samochodu – po uwzględnieniu zwrotu VAT?
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
103 835,13 zł | 127 663,97 zł | 128 581,34 zł |
Wniosek
Pomimo iż różnica na racie pomiędzy leasingiem operacyjnym a pożyczką to aż 1 035 zł miesięcznie, to całkowita różnica w kosztach wyniosła 917,37 zł
Przykład 2
Tym razem omówimy ten sam pojazd – jednak przedsiębiorca nie jest VATowcem i wszystkie wartości będziemy szacować w wartości brutto.
Przedmiot leasingu – samochód osobowy – segment C
Rok produkcji – 2024
Wartość pojazdu netto – 135 000,44 PLN
Wartość pojazdu brutto – 135 000,44 PLN
Okres finansowania – 4 lata
Opłata wstępna – 13 500 PLN brutto
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
Koszt początkowy | 13 500 zł | 13 500 zł | 13 500 zł |
Miesięczna opłata | 2 620,64 zł | 2 437,01 zł | 3 218,53 zł |
Wykup | brak | 40 500 zł | brak |
Łączny koszt poniesiony w okresie finansowania | 139 290,72 zł | 170 976,48 zł | 167 989,00 zł |
Zweryfikujmy ponowne, jakie korzyści podatkowe będzie miał przedsiębiorca po zaksięgowaniu kosztów.
O ile pomniejszy się podatek PIT dzięki księgowaniu poniższych kosztów w całym okresie finansowania
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
Wpłata własna 2 565 zł |
Wpłata własna 2 565 zł |
Prowizja 712,50 zł |
|
Czynsz miesięczny 23 900,24 zł |
Czynsz miesięczny 22 225,53 zł |
Odsetki 5 553,65 zł |
|
– | Wykup 7 695 zł |
Amortyzacja 20 520 zł |
|
SUMA | 26 465,24 zł | 32 485,53 zł | 26 786,15 zł |
Ponownie oszacujmy realny koszt poniesiony przez klienta w okresie 4-letnim – odejmijmy od kosztów poniesionych w tym okresie korzyść podatkową, jaką każdy z nich przyniósł klientowi.
Ile naprawdę kosztowało mnie użytkowanie samochodu?
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
112 825,48 zł | 138 490,95 zł | 141 203,29 zł |
Wniosek
Tym razem również leasing operacyjny to najkorzystniejsza oferta – pomimo iż klient nie jest VATowcem. Warto zwrócić uwagę, że gdybyśmy wzięli pod uwagę całkowity koszt finansowania bez wzięcia pod uwagę korzyści podatkowych, leasing operacyjny byłby najdroższą opcją.
Wiemy już, jak wygląda finansowanie pojazdów nowych. A co w przypadku finansowania samochodu używanego? Różnica jest znacząca ze względu na możliwość zastosowania innej stawki amortyzacji – zamiast 5 lat – 2,5 roku.
Przykład 3
Przedmiot leasingu – samochód osobowy – SUV segmentu C
Rok produkcji – 2023
Wartość pojazdu netto – 109 756,10 PLN
Wartość pojazdu brutto – 135 000,44 PLN
Okres finansowania – 4 lata
Opłata wstępna – 13 500 PLN brutto
Przedsiębiorca rozlicza się na KPiR i rozlicza VAT. W przypadku pojazdów osobowych rozliczeniu podlega 50%. Wszystkie wartości dla najmu i leasingu operacyjnego będą takie same. Znacząca różnica będzie przy pożyczce ze względu na inną stawkę amortyzacji.
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
Koszt początkowy | 12 237,80 zł | 12 237,80 zł | 13 500 zł |
Miesięczna opłata | 2 349,48 zł | 2 183,02 zł | 3 218,53 zł |
Wykup | brak | 36 713,41 zł | brak |
Łączny koszt poniesiony w okresie finansowania | 125 012,84 zł | 153 736,17 zł | 167 989,44 zł |
Zweryfikujmy ponowne, jakie korzyści podatkowe będzie miał przedsiębiorca po zaksięgowaniu kosztów.
O ile pomniejszy się podatek PIT dzięki księgowaniu poniższych kosztów w całym okresie finansowania
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
Wpłata własna 2 085,36 zł |
Wpłata własna 2 085,36 zł |
Prowizja 712,50 zł |
|
Czynsz miesięczny 19 092,35 zł |
Czynsz miesięczny 17 730,74 zł |
Odsetki 5 553,65 zł |
|
– | Wykup 6 256,10 zł |
Amortyzacja 25 650 zł |
|
SUMA | 21 177,71 zł | 26 072,20 zł | 31 916,15 zł |
Ponownie oszacujmy realny koszt poniesiony przez klienta w okresie 4-letnim – odejmijmy od kosztów poniesionych w tym okresie korzyść podatkową, jaką każdy z nich przyniósł klientowi.
Ile naprawdę kosztowało mnie użytkowanie samochodu?
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
103 835,13 zł | 127 663,97 zł | 136 073,29 zł |
Ponownie najem wygenerował najniższe koszty, jednak było to tylko użytkowanie pojazdu, nie zostaliśmy jego właścicielami tak jak w przypadku leasingu operacyjnego – gdzie został on wykupiony po okresie leasingu czy pożyczce – gdzie od razu jesteśmy właścicielem naszej ciężarówki.
Czy na pewno uwzględniliśmy wszystko? W końcu klient jest VATowcem, a w kalkulacji najmu i leasingu koszty szacowane były w kwocie netto z uwzględnieniem odpisu VAT w wysokości 50%.
W przypadku pojazdów osobowych użytkowanych w systemie mieszanym VAT podlega 50% zwrotowi, kwota ta została zwrócona klientowi w pierwszym roku użytkowania samochodu – ją również powinniśmy uwzględniać, szacując realny koszt użytkowania samochodu.
Ile naprawdę kosztowało mnie użytkowanie samochodu – po uwzględnieniu zwrotu VAT?
Najem | Leasing operacyjny | Pożyczka leasingowa | |
---|---|---|---|
103 835,13 z | 127 663,97 zł | 110 828,95 zł |
Wniosek
w przypadku samochodu używanego ogromną korzyść podatkową daje nam krótszy okres amortyzacji. Pożyczka leasingowa jest o 16 tysięcy tańsza w całkowitym koszcie pomimo wyższej raty.
Przykład 4
Czas na ostatni przykład – samochód używany, klient na KPiR nie rozlicza VAT – sprawdźmy, która opcja będzie najkorzystniejsza.
Przedmiot leasingu – samochód osobowy – SUV segmentu C
Rok produkcji – 2024
Wartość pojazdu netto – 109 756,10 PLN
Wartość pojazdu brutto – 135 000,44 PLN
Okres finansowania – 4 lata
Opłata wstępna – 13 500 PLN brutto
Zweryfikujmy ponowne, jakie korzyści podatkowe będzie miał przedsiębiorca po zaksięgowaniu kosztów.
O ile pomniejszy się podatek PIT dzięki księgowaniu poniższych kosztów w całym okresie finansowania
Wniosek – tym razem to leasing operacyjny to najkorzystniejsza opcja.
Zatem warto za każdym razem zweryfikować w ekspertem, która opcja jest najkorzystniejsza – jak widać – rezultaty końcowe mogą zaskoczyć.
Leasing samochodu – FAQ
FINANSOWANIE NA KRÓTKI OKRES
- W przypadku pojazdów osobowych i dostawczych krótszy niż 2 lata.
- W przypadku ciągników siodłowych, naczep i dużej części maszyn krótszy niż 3 lata.
DOKUMENT ZAKUPU INNY NIŻ FAKTURA VAT
Jeżeli klient przedstawia umowę kupna lub sprzedaży lub fakturę VAT marża, leasingodawca musiałby doliczyć obowiązujący dla danego sprzętu podatek VAT
WIEK POJAZDU
- Większość firm leasingowych akceptuje łączny maksymalny wiek pojazdu oraz okres leasingu równy 10 lat.
- Wybrane firmy akceptują starsze pojazdy, jednak idzie za tym wyższa cena, ze względu na wyższe ryzyko.
ZBYT NISKA WARTOŚĆ POJAZDU
Minimalna wartość pojazdu waha się od 20 000 PLN do 50 000 PLN.
Tak, jak najbardziej – jednak nie niesie to żadnych korzyści finansowych dla klienta. Z góry ustalona kwota kosztów musi zostać uregulowana. Dodatkowo firma leasingowa może naliczyć dodatkową opłatę. Przedsiębiorcy w tej sytuacji często korzystają z rozwiązania, jakim jest cesja umowy. Jest do jednak czynność poza naszymi kompetencjami i klient powinien zgłosić się bezpośrednio do firmy leasingowej.htm
Ubiegając się o kredyt w banku, jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że podpisanie umowy od uruchomienia kredytu dzieli maksymalnie kilka dni. W leasingu operacyjnym może to być kilka miesięcy. Dlaczego? Przejdźmy przez proces krok po kroku.
- W pierwszej kolejności konfigurujesz model samochodu w salonie. Otrzymujesz specyfikację i fakturę pro forma.
- Wybierasz ofertę z kilku, które zostały Ci przedstawione.
- Następnie kompletujesz i składasz wniosek leasingowy oraz składasz zamówienie w salonie. Płatnikiem za nowy samochód będzie firma leasingowa. Samochód będzie gotowy do odbioru za pół roku.
- Podpisujesz umowę leasingu.
- Po upływie 6 miesięcy odbierasz pojazd. Potwierdzasz, że jest on sprawny i zgodny z zamówieniem i podpisujesz protokół odbioru.
- Firma leasingowa reguluje całą należność wynikającą z faktury (wcześniej mogła np. rozliczać zaliczki).
- Samochody osobowe
- Samochody dostawcze
- ciężarowe – klasyczne zabudowy typu np. plandeka, kontener, furgon
- specjalne – karetki, auto laweta, pojazd z HDS (dźwig do ładowania towaru np. na wywrotkę)
- Motocykle i skutery
- Quady – finansowanie jest możliwe tylko w przypadku kiedy quad posiada homologację na pojazd rolniczy.
- Pojazdy fabrycznie nowe (jeszcze nie zarejestrowane)
- Pojazdy demo – o okresie użytkowania od 6 do 12 miesięcy. W zależności od firmy leasingowej taki pojazd będzie traktowany jako nowy, jeżeli jego przebieg jest w graniach 5 – 10 tys. km – pozwala to uzyskać lepsze warunku finansowana.
- Pojazdy używane (z wyłączeniem quadów)
- Pojazdy zarejestrowane w Polsce
- Pojazdy importowane – które są ściągnięte z zagranicy i nie są jeszcze zarejestrowane w Polsce. Nie musimy ich rejestrować przed złożeniem wniosku o finansowanie. Można złożyć wniosek w oparciu o dokumenty z zagranicy.
- Pojazdy mogą pochodzić z innych krajów europejskich (wymagane będą dodatkowe dokumenty)
- Pochodzące spoza Europy – głównie USA, Kanada, Japonia, Zjednoczone Emiraty Arabskie itd. Uzyskanie finansowania na taki pojazd zależny od tego, w jakim stanie i o jakim statusie pojazd został importowany do Polski.
Kwestia ta ma ogromne znaczenie, ze względu na to, że właścicielem pojazdu będzie firma leasingowa, która jak każdy przedsiębiorca podlega kontroli Urzędu Skarbowego. Niska wartość wskazana na akcyzie, a następnie nabycie pojazdu po zawyżonej cenie, może wzbudzić wątpliwości urzędu, który zakwestionuje wartość wskazaną do naliczenia opłaty akcyzy. Koszt wyrównania tej wartości będzie po stronie właściciela auta, czyli firmy leasingowej. Kupując auta z rynków nieeuropejskich, warto zweryfikować stan pojazdu po VIN – w każdym przypadku wyświetlą się zdjęcia z aukcji, na których będzie widać ich stan przed sprowadzeniem do Polski.
Tak – finansowanie to nie problem, jednak przy finansowaniu celowym wymagane będzie ubezpieczenie OC i AC – a uzyskanie ubezpieczenia AC na taki pojazd jest trudne.
To zależy od tego, jak dobrze zostanie przygotowana dokumentację do wniosku. Wiele firm przygotowuje wycenę wewnętrznie w oparciu o zdjęcia pojazdu i specyfikację. Prawidłowo wykonane zdjęcia powinni pokazać samochód z przodu tyłu oraz każdej strony na ukos. Dodatkowo istotne jest zdjęcie szyb, numeru VIN i wnętrze. Prawidłowe opisanie modelu pojazdu i specyfikacja również wpłynie na brak wymogu dodatkowej wyceny, ponieważ wyposażenie ma wysokie znaczenie przy wartości pojazdu.
Jeżeli dokonanie wyceny jest trudne do realizacji, np. pojazd nie jest dostępny w sprzedaży salonowej w Polsce, wówczas może pojawić się wymóg wyceny zewnętrznej.
Istnieje kolejne ryzyko – jeżeli nie zostanie dostarczona odpowiednio dobrej dokumentacji do analizy wniosku, analityk może przyjąć dolną granicę wartości pojazdu, a to oznacza, że ta będzie odbiegać od wartości ofertowej. Jest to powód do decyzji negatywnej – akceptowane są różnice do 10%.
Tak – jednak ze względu na charakter użytkowania pojazdu będzie wymagana wyższa wpłata własna.
Tak – jednak na pewno wymagana będzie wysoka wpłata początkowa. Firmy leasingowe ostrożnie podchodzą do finansowania takich transakcji. Historycznie wiele luksusowych aut, po uzyskaniu finansowania w Polsce, trafiało na wynajem na rynki zagraniczne. Wiązało się to z kradzieżami, rozbijaniem aut, czy porzucaniem – np. a Afryce na pustyni. Powyższe wydarzenia miały wpływ na problem z uzyskaniem odszkodowania z polisy. Często powodem tego było zaniżanie składek, poprzez nie wskazywanie faktycznego przeznaczenia auta.
W każdych Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (popularne OWULe) jest informacja, że samochód powinien być naprawiany zgodnie z zaleceniami producenta. Problemy mogą się pojawić w momencie, gdy samochód jest np. windykowany i okazuje się, że klient przez swoje zaniedbania doprowadził do utraty gwarancji – wówczas może firma leasingowa wystąpić z dodatkowym roszczeniem do klienta.
Kwestię napraw szkód komunikacyjnych musimy rozbić na dwa elementy:
-
- Polisa własna firmy leasingowej – najczęściej jest zachętą ze strony leasingu do naprawy we wskazanych warsztatach, a korzyścią jest szybsza naprawa pojazdu, samochód zastępczy, szybsza zapłata do warsztatu za naprawę, a czasem wręcz zapłata VAT-u w całości lub części za klienta. Jednak firma leasingowa nie może zmusić do tego klienta.
- Polisa zewnętrzna – tutaj tak naprawdę firma leasingowa wydaje tylko zgodę na wypłatę odszkodowania, a cały proces likwidacji szkody klient załatwia bezpośrednio ze swoim Towarzystwem Ubezpieczeniowym.
- W przypadku korzystania z polisy zewnętrznej firma leasingowa może naliczyć dodatkową opłatę zgodną z TOiP.
- Jeżeli klient przed ubezpieczenie w zewnętrznej firmie nie uzyska zgody na zawarcie polisy o danym zakresie, leasing ubezpieczy pojazd samodzielnie i klient będzie musiał opłacać dwie składki.
- To zależy od zapisów w umowie.
- Przy standardowych, czyli minimalnych wartościach wykupu nie ma takiego obowiązku, aczkolwiek nie zdarza się, aby leasingobiorca nie wykupił pojazdu za np. 1% wartości.
- Przy umowach, w których leasingodawca zgadza się na wysoką wartość wykupu, może pojawić się twardy zapis o obowiązku wykupienia samochodu na koniec umowy.
- Tak, jest taka możliwość.
- Należy zwrócić uwagę, aby dokumenty sprzedażowe były akceptowalne przez nowego leasingodawcę. Czasem sprzedający np. wyklucza pewne elementy odpowiedzialności w umowie kupna-sprzedaży, co uniemożliwia sfinansowanie pojazdu w innej firmie leasingowej.
- Nie ma takiej możliwości.
- Jedynym sposobem na przeniesienie auta z jednej do drugiej firmy leasingowej jest zakończenie umowy w pierwszej firmie, wykupienie pojazdu i sprzedaż pojazdu do drugiej firmy leasingowej.
Autor

Wioletta Wojniusz
Dyrektor Działu Produktów Biznesowych
Skorzystaj teraz z bezpłatnej pomocy eksperta finansowego, zdalnie lub w oddziale