Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – jak to zrobić? Jak wypełnić wniosek?
Kredyt hipoteczny jest zobowiązaniem, które wymaga zabezpieczenia na nieruchomości. Dzięki temu bank jest w stanie zaproponować długi okres spłaty i stosunkowo niskie raty w porównaniu do kredytu gotówkowego. Aby nieruchomość stanowiła zabezpieczenie, potrzebne jest ustanowienie hipoteki umownej na rzecz banku. Kiedy jednak spłacisz zobowiązanie, przychodzi czas na jej wykreślenie z księgi wieczystej. Jak to zrobić?
Spis treści
Ustanowienie hipoteki na nieruchomości – dlaczego jest konieczne?
Chociaż bank może oczekiwać różnych zabezpieczeń spłaty zobowiązania hipotecznego, to tym podstawowym jest ustanowienie hipoteki na nieruchomości. To gwarancja dla banku na wypadek, gdyby kredytobiorca zaprzestał spłacania rat. Wpisu do księgi wieczystej nieruchomości dokonuje sąd wieczystoksięgowy na podstawie złożonego, najczęściej przez kredytobiorcę. Aby ustanowić hipotekę, musisz złożyć do sądu oświadczenia:
- właściciela nieruchomości o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku,
- banku, który potwierdza ustanowienie hipoteki na nieruchomości,
- banku o udzieleniu kredytu hipotecznego.
Potrzebny jest również wniosek o wpis hipoteki (KW-WPIS) w sądzie rejonowym właściwym ze względu na lokalizację nieruchomości, który kosztuje 200 zł. Kolejnym wydatkiem jest podatek od czynności cywilnoprawnych (deklaracja PCC-3) wynosi on 19 zł. Kiedy otrzymasz potwierdzenie tego wpisu, przekaż do banku odpis księgi wieczystej. Hipoteka będzie wpisana w księgę wieczystą do momentu, aż spłacisz całe zobowiązanie. Nie jest jednak tak, że wpis w księdze wieczystej zniknie automatycznie.
Kiedy można wykreślić hipotekę z księgi wieczystej nieruchomości?
Bank nie podejmie na własną rękę żadnych kroków, aby wykreślić hipotekę z księgi wieczystej. Musisz to zrobić samodzielnie, ale dopiero wtedy, kiedy spłacisz całe zobowiązanie wynikające z umowy kredytowej. W przypadku gdy hipoteka jest zabezpieczeniem więcej niż jednej wierzytelności, jej wykreślenie jest możliwe dopiero po spłacie wszystkich kredytów. Musisz wówczas uzyskać od kredytodawcy lub kredytodawców zaświadczenie o wygaśnięciu zobowiązań.
Zgoda na wykreślenie hipoteki
Zanim nastąpi wykreślenie hipoteki z KW, musisz dopełnić kilku formalności. Kiedy spłacisz kredyt w całości, potrzebna ci wspomniana zgoda wierzyciela na jej usunięcie. Bank zobowiązany jest wystawić ci tzw. kwit mazalny (nazywany także listem mazalnym). To dokument, który potwierdza spłatę kredytu.
Wystawcą kwitu mazalnego może być nie tylko bank, ale również firma, która udzieliła pożyczki hipotecznej, osoba fizyczna, gmina czy Skarb Państwa. Wierzyciel ma obowiązek jego wystawienia na Twoje żądanie.
Czy po spłaceniu kredytu hipotecznego automatycznie otrzymasz kwit mazalny? To zależy od banku. Część instytucji finansowych wysyła go automatycznie po uregulowaniu całego zobowiązania. Inne jedynie przekazują informację o możliwości odebrania listu. Jeszcze inne prześlą dokument, dopiero kiedy o niego zawnioskujesz. Dlatego najlepiej przed spłatą ostatniej raty sprawdź w umowie, na jakiej zasadzie uzyskasz list mazalny. Zazwyczaj na dokument poczekasz do kilkunastu dni od spłaty zobowiązania. Może się zdarzyć, że bank naliczy opłatę za wydanie listu mazalnego, np. za pokrycie kosztów korespondencji.
Wniosek o list mazalny
Jeśli nie otrzymasz dokumentów umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, musisz złożyć do banku wniosek o ich wystawienie. Napisz, że prosisz o wydanie listu mazalnego. Wniosek o wykreślenie hipoteki musi zawierać następujące informacje:
- dane kredytobiorcy;
- numer umowy kredytowej;
- numer księgi wieczystej.
Określ również, jak chcesz odebrać kwit mazalny. Bank musi go wydać na piśmie – w oddziale albo korespondencyjnie.
Wypełnienie wniosku o wykreślenie hipoteki
Kiedy masz już kwit mazalny, możesz przejść do kolejnego kroku. Musisz wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki. Chodzi tutaj o formularz KW-WPIS, który znajdziesz m.in. na na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Najlepiej uzupełnij go drukowanymi literami i przygotuj dwie kopie – jedna trafi do sądu, a druga będzie potwierdzeniem złożenia wniosku. Musisz w nim wprowadzić takie dane jak:
- Pola numer 1 i 2 – oznaczenie sądu rejonowego i wydziału ksiąg wieczystych, do których kierujesz wniosek.
- Pole numer 3 – numer księgi wieczystej.
- Strona 2 – zaznacz krzyżykiem punkt „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki” i w polu „Treść żądania” napisz, np. „Wnioskuję o wykreślenie z Działu IV księgi wieczystej o numerze xxx hipoteki umownej na xxx zł ustanowionej na rzecz xxx z siedzibą w xxx”.
- Strona 3 – w miejscu „dane wnioskodawcy/uczestnika postępowania” przekreśl „uczestnika postępowania”.
- W polach 9 – 17 podaj dane wnioskującego. Jeśli wniosek o wykreślenie hipoteki składa osoba fizyczna, należy przekreślić pola 10 i 11 – pytania o REGON i KRS, a w 12 – wyrazy „nazwa lub firma”.
- Pola 26 – 32 wymagają uzupełnienia wyłącznie, jeśli adres do doręczeń jest inny niż wcześniej podane.
- W pytaniu o pełnomocnika/przedstawiciela ustawowego przekreśl tekst „uczestnik postępowania” i zaznacz krzyżykiem kwadrat „NIE”.
- Nad polem 33, z „dane wnioskodawcy/uczestnika postępowania” wykreśl „wnioskodawcy” i podaj wymagane dane banku.
- W „wykaz dokumentów dołączonych do wniosku” wymień dokumenty, które dołączasz, czyli kwit mazalny i dowód uiszczenia opłaty za wykreślenie hipoteki.
- Na końcu w rubryce „wnioskodawca/pełnomocnik/przedstawiciel ustawowy” przekreśl „pełnomocnik/przedstawiciel ustawowy”, podaj dane wnioskującego, datę sporządzenia wniosku i podpisz dokument.
- Przekreśl pozostałe niewypełnione pola.
Ile wynosi opłata sądowa za wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Opłata za wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej jest stała i wynosi 100 zł. Możesz dokonać płatności na rachunek bankowy sądu lub uregulować ją gotówką w kasie sądu. W grę wchodzi również zapłata kartą.
Uwaga: jeśli nie stać cię na tę opłatę, możesz wnioskować o zwolnienie z jej uiszczenia.
Mając kwit mazalny, wypełniony wniosek i uregulowaną opłatę, możesz skutecznie dokonać możesz skutecznie dokonać wykreślenia hipoteki z KW.
Ile trwa wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Nie ma żadnych przepisów, które regulowałyby tę kwestię. W praktyce na wykreślenie wpisu możesz poczekać kilka miesięcy, a nawet rok. Średnio oczekuje się około kwartału, ale w twoim przypadku może to wyglądać inaczej. W praktyce wszystko zależy od tego, jak pracuje dany sąd i jak wiele rozpatruje spraw. W małej miejscowości może to potrwać kilka tygodni, a w dużej – znacznie dłużej.
Uwaga: możesz złożyć wniosek o przyspieszenie dokonania wpisu. Jest on bezpłatny i możesz dołączyć go do wniosku o wykreślenie hipoteki. Lepiej jednak jest odczekać i przekazać go po tym czasie kilka tygodni i przekaż go dopiero wtedy.
Jeśli wniosek będzie zawierać braki formalne, sąd wezwie cię do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Po usunięciu hipoteki z księgi wieczystej otrzymasz wyciąg z niej, który jest potwierdzeniem dokonania wnioskowanych czynności.
Złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki – zrób to od razu po spłacie zobowiązania
Wielu kredytobiorców odkłada dopełnienie tej formalności na później. W końcu o niej zapominają i przypomina im się o tym, kiedy chcą sprzedać nieruchomość. Wtedy może pojawić się problem, np. jeżeli okaże się, że twój bank się połączył z innym albo upadł. Wówczas będziesz musiał przez sądem udowodnić, że zobowiązanie jest spłacone. Uzyskanie zgody wierzyciela może się okazać kłopotliwe. Nie jest niemożliwe, ale może zająć sporo czasu. Osoba zainteresowana zakupem twojej nieruchomości niekoniecznie musi chcieć lub móc na to czekać.
Zgoda wierzyciela na wykreślenie hipoteki i jej faktyczne wykreślenie zwiększają komfort psychiczny. Masz już wtedy pewność, że bank nie zgłosi żadnych roszczeń.
Brak zgody wierzyciela na wykreślenie hipoteki
Wierzyciel hipoteczny, czyli w praktyce najczęściej bank, musi wykonać wszystkie czynności, dzięki którym zyskasz możliwość wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości. Teoretycznie może się zdarzyć, że instytucja będzie się uchylać od tego obowiązku. W takim przypadku musisz złożyć pozew do sądu o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Wtedy spłatę zobowiązania musisz udowodnić podczas procesu. Jeśli proces się powiedzie, otrzymasz orzeczenie sądowe, które zastąpi list mazalny.
Co, jeśli dany bank upadł? W takim przypadku zgłoś się do Banku Gospodarstwa Krajowego. Wówczas to on odpowiada za wydanie dokumentu potwierdzającego spłatę zobowiązania.
Na ogół banki odmawiają wystawiania kwitu mazalnego, kiedy kredyt nie został w całości spłacony albo występują pewne nieścisłości. Możliwe, że instytucja nie zaksięgowała jeszcze na swoim rachunku wpłaty ostatniej raty. Zdarza się, że pozostała niewielka zaległość z tytułu odsetek za nieterminową spłatę . Możliwe, że wniosek o wydanie kwitu mazalnego nie zawiera wymaganych danych albo brakuje na nim podpisu.
Czy można kupić nieruchomość obciążoną hipoteką w księdze wieczystej nieruchomości? Czy to bezpieczne?
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie mieszkanie czy dom było przedmiotem transakcji. Nie obowiązują żadne przepisy, które by tego zabraniały. Natomiast w takim przypadkupojawiają się dodatkowe formalności, które trzeba spełnić przed zakupem. Możesz po prostu kupić nieruchomość wraz z kredytem, przejąć zobowiązanie i je spłacać.
W każdym przypadku sprawdź wpisy w księdze wieczystej nieruchomości. Najlepiej, jeśli przeanalizuje je Ekspert Finansowy. Gdy masz jakiekolwiek wątpliwości, nie decyduj się na zakup.
W razie nabycia nieruchomości obciążonej hipoteką, zasady jej wykreślenia są takie same. Dojdzie do tego dopiero po całkowitej spłacie zobowiązania, uzyskaniu listu mazalnego i złożeniu wniosku do sądu.
Angelika Zaklukiewicz
Ekspert Finansowy Notus